Blog

Hoe kan je de kerstboom fotograferen?

Kerst is altijd een gezellige tijd, je besteed tijd met je familie, maakt lekker eten en haalt de kerstboom en mooie lichtjes in huis! Logisch dat je deze heerlijke sfeer vast wilt leggen. Maar hoe doe je dit nu het best? Hoe fotografeer je de kerstboom het mooist?

Instellingen voor het fotograferen van de kerstboom

Bij het bepalen van de instellingen zijn er een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden en waar je goed keuzes in kan maken.

Welke camera-stand?

Waarschijnlijk behaal je het mooiste resultaat met de manuele of een semi-manuele stand. In deze standen heb je namelijk meer controle over welke instellingen er zullen worden gebruikt om de foto te maken. Mocht je hier nog niet zo goed in zijn, bekijk dan zeker mijn gratis cursus “Leer zelf je camera instellen“!

Sluitertijd en kerstlichtjes

Heb je led lichtjes hangen in de boom? Zorg er dan voor dat je sluitertijd niet te kort wordt, anders kan het lijken of de lichtjes uit staan en dat zou jammer zijn. Experimenteer dus vooral met de sluitertijd en check of je het effect van de lichtjes wel kunt zien.

Statief erbij of stabilisatie aan

Nu kan het natuurlijk zo zijn dat de sluitertijd zó langzaam moet dat je niet meer uit de hand kunt fotograferen, in dat geval kan je er het beste een statief bij pakken of de stabilisatie van de camera en/of lens aan zetten voordat je een onscherpe kerstboom hebt gefotografeerd.

Diafragma, klein of groot?

Voor het fotograferen van de kerstboom kan je met je diafragma alle kanten op. Dit is afhankelijk van het resultaat wat je wilt bereiken. Het kan namelijk heel mooi zijn om op een detail te focussen en hierbij een groot diafragma (oftewel klein f-getal zoals f/2.8 of f/4) te gebruiken waardoor je een kleine scherptediepte krijgt en dus een onscherpe voor- en achtergrond. Maar je kunt er ook voor kiezen om juist een klein diafragma te gebruiken met een groter f-getal zoals f/22 en hiermee de lampjes in heuse sterren te veranderen. Ook een heel mooi effect!

Een leuk detail in de kerstboom fotograferen
Foto door Angelina Jollivet

Flits uit!

Denk er wel aan om je flits uit te zetten, het zou zonde zijn om die mooie kerstsfeer te verpesten met een foto waarbij je de flits aan zet. Je overstemt met je flits het licht uit de omgeving en van de lichtjes waardoor dat mooie gelige licht helemaal verdwijnt en je foto “plat” wordt geflitst. Zet deze dus uit, zelfs als je camera aangeeft dat je een flits nodig zou hebben.

Witbalans

Als je kleuren er gek uit zien, kan je spelen met je witbalans :).

Op welk tijdstip kan je het best fotograferen?

Je kunt je kerstboom overdag of juist ‘s avonds of ‘s nachts fotograferen. Beide tijdstippen hebben zo hun voor- en nadelen.

Optuigen van je kerstboom

Voor sommige is dit een vervelend karwei en andere mensen genieten er juist enorm van, het optuigen van de kerstboom. Je zou kunnen proberen om hier een gezamenlijke leuke activiteit van te maken en dit ook op beeld vast te leggen.

Hierdoor kan je romantische foto’s maken van jou en je gezin terwijl je met een leuke activiteit bezig bent.

Denk van te voren al even na over de compositie(s) die je zou willen kiezen en zorg dat alles rondom de kerstboom goed is opgeruimd zodat je geen storende elementen in beeld krijgt.

Als je zelf ook op de foto wilt kan je er voor kiezen om de camera op statief te zetten en de timer van je camera aan te zetten of gebruik te maken van een trigger of afstandsbediening.

Nog een tip: Je hoeft de kerstboom niet per se op te zetten op de plek waar hij uiteindelijk komt te staan, je kunt hem ook nog voorzichtig verschuiven waardoor je wat meer vrijheid hebt op de boom op een andere plek op te tuigen voor de mooie foto’s.

Compositie tips

Misschien nog wel belangrijker dan het goed toepassen van de instellingen, is het bepalen van een mooie compositie. Daarom hier een aantal tips om je foto mooi uit te kaderen.

Fotografeer de hele kerstboom

Je kunt er voor kiezen om de hele kerstboom op de foto te zetten van top tot teen. Hierbij moet je wel goed opleggen dat er niet teveel storende elementen om de kerstboom heen liggen. Je foto ziet er al snel uit als een troepje omdat je een 3D tafereel comprimeert tot een 2D plaatje. Alle troepjes en storende elementen zie je dan duidelijker in beeld.

Leg meer vast dan alleen de kerstboom

Doe ook eens nog een stapje naar achteren en leg meer van de omgeving vast. Je kunt dan mooie sfeerfoto’s maken van de hele kamer waar de kerstboom in staat. Van onderstaande foto krijg je toch zin om een haardvuurtje aan te steken en je benen op te krullen in die stoel met een dekentje over je heen en een mok warme chocolademelk met slagroom in je handen?

Zet een stapje achteruit en fotografeer de kerstboom en de omgeving
Foto door Євгенія Височина

Of zoom eens in en fotografeer de details

Het kan ook heel mooi zijn om juist in te zoomen op de details. Wanneer je dit doet werkt het vaak heel goed om op een groot diafragma (een klein f/getal zoals f/2.8 of f/4) te fotograferen. Je creëert namelijk diepte door het kleine scherptediepteveld waarbij de voor- en achtergrond onscherp worden. Door het vervagen van de voor- en achtergrond wordt je oog mooi naar het onderwerp wat jij kiest voor de foto getrokken.

Kerstbomen hoeven ook niet in zijn geheel erop te staan

De echte kerstsfeer

Kerstmis gaat natuurlijk helemaal om het samen zijn met je gezin en je vrienden. Voeg daarom mensen toe aan de foto. Met mensen in je foto leg je pas écht de kerstfeer vast :).
Voeg mensen toe en leg de band onderling mooi vast
Foto door Irina Murza

Kerst is de tijd van samen zijn, van gezelligheid, van delen. Dit gevoel kan je het beste vastleggen wanneer je de mensen van wie je houd op de foto weet te zetten. De warmte van het bij elkaar zijn, elkaar eens een goede knuffel geven. Kijk of het je lukt om je gezin bij de kerstboom of tijdens een kerstdiner op de foto te zetten.

Nog meer kerstfoto inspiratie!

Heb je na het lezen van deze blogpost ook zo’n zin om aan de slag te gaan met het maken van kerstfoto’s? Of vind je het leuk om naar nog meer inspirerende foto’s te kijken? Ik schreef er nog een blogpost over. In deze blogpost deelde ik de mooiste kerstfoto’s!

Vrolijk kerstfeest!

Vanuit Focus op fotografie wens ik je een vrolijk kerstfeest en een gelukkig nieuw jaar! Op dat jij en ik allebei nog veel mogen genieten van fotografie en de lieve mensen om ons heen.

En jij?

Heb jij je kerstboom weten te fotograferen? Of heb je nog aanvullende tips? Laat een reactie achter!

Opmerkingen

  • Charly
    10 december 2019

    Wat leuk al die tips! Vooral dat stukje over het grote en kleine diafragma, dank je wel voor het delen van deze leuke posts! <3

    • 10 december 2019

      Fijn om te horen dat het nuttig was! Fotografeer-ze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.