Nooit meer onscherpe foto’s

Camera vasthouden

Wanneer je foto’s uit de hand neemt en je camera dus niet op een statief of iets dergelijks hebt gemonteerd, kan je veel onscherpte voorkomen door je camera en lens op de juiste manier vast te houden.

Als je de camera onstabiel vasthoud, beweeg je de camera automatisch meer waardoor je de sluitertijd sneller moet zetten om tóch nog scherpe foto’s te maken.

Hoe beter en vooral stabieler je de camera vast hebt, hoe langzamer de sluitertijd kan voordat je last krijgt van onscherpte veroorzaakt door het bewegen van je camera.

Daarnaast kan een verkeerde houding er ook voor zorgen dat je meer last krijgt van spierpijn of andere lichamelijke ongemakken. Fotograferen kan stiekem een behoorlijke workout zijn.

Contactpunten

Wanneer je aan het fotograferen bent, wil je zoveel mogelijk contactpunten creëren met je camera. Hoe meer contactpunten, hoe beter je de camera stil kunt houden.

Het gaat er om dat je de camera zo stil mogelijk houd.

Muurtje

Je hoeft niet alleen je eigen lichaam te gebruiken om steunpunten op te zoeken, je kunt ook gebruik maken van de omgeving om je heen. Misschien is er wel een muurtje waar je tegenaan kunt leunen of een paaltje waar je de camera op kunt zetten.

Onderstaande man leunt met zijn schouder tegen een muurtje aan waardoor hij een stuk steviger en dus stiller staat.

Fotograferen vanuit de auto

Deze tips zouden best van pas kunnen komen bij een safari bijvoorbeeld.

Als je de foto bekijkt die de man hieronder van zichzelf maakte in zijn autospiegel zie je dat hij eigenlijk alles goed doet. Hij leunt met zijn linker (voor de kijker) hand op de deurpost en zijn rechterarm gaat zelfs helemaal tegen de autodeur aan. Zijn linkerhand wordt als verhoger van de camera gebruikt en met zijn duim drukt hij de camera tegen zijn andere hand aan waardoor de camera stevig opgesloten zit tussen zijn beide handen. Doordat hij zoveel steun heeft van zijn arm kan dat ook makkelijk zonder dat het hem veel kracht kost.

Al met al een hele stevige en stabiele houding.

Als je vervolgens onderstaande foto bekijkt, zie je dat deze dame een stuk minder gebruik maakt van de steun die de deurpost zou kunnen bieden. Ze heeft wel allebei haar armen tegen de binnenkant van de deur geleund. Maar als ze haar lichaam meer gepositioneerd zou hebben als de man hierboven, zou ze de camera nog steviger hebben vast gehad.

Als je op safari bent, kan je overigens ook een rijstzak kopen die je tussen de deurpost en de camera in kunt leggen. Je camera ligt er super stevig in en je hoeft niet bang te zijn voor schade aan je lens.

Basishouding

We gaan er hier even vanuit dat je een foto uit de hand maakt met je camera in de horizontale positie.

De dame hieronder heeft haar camera heel goed vast en dit is in principe je uitgangshouding.

Met je linkerhand heb je de grip van je camera beet met je vinger op de releaseknop. Je rechterhand positioneer je onder je lens voor optimale stabilisatie, maar in deze houding ben je ook nog goed in staat om in of uit te zoomen als het nodig is.

Je drukt zowel je wenkbrauw als je neus en/of wang tegen je camera zodat hij daar twee contactpunten heeft (het scherm van mijn camera wordt er wel eens wat vettig van ;)).

Verder houd je de ellebogen goed naar binnen en tegen je lichaam aangedrukt. Op die manier kan je met je armen nergens heen en zullen die niet heen en weer slingeren.


Foto door Andre Furtado

Bij onderstaande dame is het wellicht voor te stellen dat ze haar camera minder stabiel kan houden dan de dame hierboven. Je ziet de camera bijna al heen en weer zwalken. De dame hieronder zal haar sluitertijd sneller moeten zetten om een scherpe foto te maken dan de dame hierboven. Dit is ook een van de redenen dat ik liever door de zoeker van de camera kijk, het helpt me om de camera stabieler te houden.

Ook hiervoor is er wel een oplossing voorhanden. Als je door het scherm moet kijken achterop je camera, kan je de riem van je camera om je nek hangen en je camera naar voren duwen tot de camerariem strak staat. Dit geeft extra stevigheid en minder gewiebel van je camera.

De andere mogelijkheid is om je ellebogen alsnog tegen je lichaam aan te klemmen tijdens het fotograferen.

Deze man heeft zijn camera wel redelijk goed vast, maar je ziet dat hij zijn ellebogen niet tegen zijn lichaam aan heeft waardoor hij geen stevigheid vanuit zijn lichaam kan geven aan zijn armen.

Lens goed om vasthouden

Een lens houd je altijd onderlangs vast, dit geeft de meeste stabiliteit aan je camera.

Wanneer je de lens andersom vast houd zoals hieronder, krijg je zeker bij de zwaardere lenzen, veel druk op je duim waardoor je daarmee veel kracht moet zetten. Met je hand andersom heb je een hele hand om die kracht op te vangen wat resulteert in een stabielere greep op je camera.

Verticale foto’s maken

Wanneer je verticale foto’s maakt (en hierbij ga ik er even vanuit dat je geen batterygrip hebt) beweeg je de linkerhand omhoog en ondersteun je de camera met je rechterhand.

Je houd je hand om de lens zoals je bij onderstaande foto ziet.

Opnieuw druk je de camera goed tegen je gezicht en zoek je daar zoveel mogelijk contactpunten.

En je drukt je elleboog zoveel mogelijk tegen je lichaam aan. Dit is de meest stabiele houding voor het maken van verticale foto’s of portretfoto’s.

Onderstaande vrouw draait haar camera net de andere kant op, hierdoor komt ze ook niet fijn uit met haar andere hand waardoor de lens helemaal niet meer ondersteund wordt.

Hierdoor raakt je camera uit balans en moet je veel kracht zetten om ervoor te zorgen dat hij niet voorover kukelt. Bij het zetten van kracht gaan je spieren trillen, en dat leid weer tot beweging.

De vrouw hieronder doet hetzelfde als de vrouw hierboven. Ook zij heeft de camera verkeerd om waardoor ze niet fijn uitkomt met de hand bij de lens.

Zitten en hurken

Wanneer je jezelf wat lager wilt positioneren kan je gaan zitten of hurken om foto’s te maken. In deze houdingen kan je het jezelf ook makkelijk of moeilijk maken. Bij een zittende of hurkende houding kan je namelijk gebruik maken van knieën waar je met je ellebogen op af kunt steunen, een enorm stevige houding!

Op onderstaande foto kan je zien op welke manier deze fotograaf gebruik maakt van een rots waar hij op kan zitten en een andere waar hij zijn been op kan zetten. Vervolgens steunt hij met zijn elleboog op dit gebogen been. Hij gebruikt zijn andere voet nog om extra stevig te gaan zitten door deze onder zijn billen te positioneren.

Onderstaande jongen hurkt om een foto te nemen, ook hier zie je dat hij slim gebruik maakt van een hurkende houding en zijn knieën. Deze jongen zit heeft zijn camera stevig en stabiel vast.

Ook onderstaande dame gebruikt een knie om af te steunen.

En dan zie je hieronder een dame die net even dat steunpunt op haar knie niet gebruikt. Zonde, want ze hoeft maar een paar centimeter omlaag te bewegen, dat ga je niet terug zien in het beeld op de camera maar eventueel wel in de bewegingsonscherpte en/of de sluitertijd die ze kan kiezen. Zeker omdat je op de foto ziet dat het een bewolkte dag is.

Dan zie je hier een jongen die het idee van contactpunten creëren even niet helder op het netvlies had staan. Hij heeft heel zijn bovenlichaam los waardoor hij veel spierkracht moet gebruiken om de camera omhoog te houden. Zijn camera heeft hij ook nog eens niet tegen zijn gezicht aan waardoor er weinig sprake is van stabiliteit.