Cursus inhoud

Totaal leren:7 lessen / 3 quizzen

Waarom in de manuele stand fotograferen?

Fotografie betekent “schrijven met licht” en dat is dan ook wat je doet. Hoe meer je weet over jouw camera en de principes achter fotografie (sluitertijd, diafragma en ISO), hoe meer invloed je hebt over je eindresultaat, de foto die je maakt! Je wordt minder afhankelijk van gelukstreffers en weet steeds beter van te voren al hoe je foto eruit komt te zien.

Waarom zou ik van de automatische stand afstappen?

Maar waarom zou je eigenlijk stoppen met het gebruik van de automatische stand als camera’s steeds slimmer en beter worden in het automatisch instellen van jouw camera voor je? Nou, ook al worden camera’s steeds slimmer en beter, ze kunnen nooit precies weten wat jij nou wilt bereiken met je foto. Het beste wat ze kunnen doen is onderbouwd raden wat je wilt. Daarmee halen ze meestal goede resultaten. Maar er zijn vele situaties denkbaar waarin je camera niet de juiste instellingen raadt voor je. En dan eindig je niet met het resultaat waar je op hoopte.

Hoe bepaald jouw camera de juiste belichting?

Jouw camera doet de aanname dat de hele wereld, omgezet naar zwart/wit, zo(‘n 18%) grijs is. Deze aanname is voor het grootste gedeelte van de tijd correct, maar niet in iedere situatie gaat dit op.

18% grijs ziet eruit als het onderstaande plaatje:

Wanneer je fotografeert in een lichte en luchtige scène of in een donkere en sombere scène kan je camera daar geen verschil in maken. In plaats daarvan converteert je camera het plaatje naar zwart wit en telt alle tonen bij elkaar op en berekend de gemiddelde toon. Dit kan je vergelijken met wanneer je het plaatje zo ver vervaagd tot je één monotone kleur overhoud. Bijvoorbeeld, als je kijkt naar het plaatje van de poolvos hieronder is de gemiddelde toon van de bovenste foto vrij licht, lichter dan de 18% grijs waar je camera op mikt. Maar het is wel de belichting zoals jij, als fotograaf, hem waarschijnlijk het liefst ziet. Het meeste van het plaatje (de sneeuw en de vacht van de poolvos) is wit, ook in de werkelijkheid, in plaats van grijs.

foto door Jonatan Pie

Terwijl de foto hieronder waarschijnlijk de belichting is zoals je camera hem zou proberen te maken. De foto is veel grijzer en saaier. Een typisch voorbeeld van wanneer je camera het zelf verkeerd raadt.

foto door Jonatan Pie

Wanneer je camera het verkeerd raadt..

Er zijn veel voorbeelden te bedenken waarin je camera verkeerd inschat wat de instellingen moeten zijn. Stel je bijvoorbeeld dit voor: Je bent op het strand met je familie, de dag was fantastisch. Je hebt het enorm naar je zin en de zon zakt in de zee. De lucht kleurt oranje en rood op, wat een kleurenspektakel! Je hebt je camera meegenomen omdat je hoopt dat je misschien nog wel mooie silhouet foto’s kunt maken aan het einde van de dag. Je kinderen beginnen acrobatische fratsen uit te halen. Je richt je camera op ze (en laat hem voor het gemak op de automatische stand staan) en ….. eindigt met overbelichte luchten en grijzige kinderen……. Maar dat was niet de bedoeling?! Helemaal niet wat je in je hoofd had als plaatje. En waarom gebeurt dit? Nou…. Je camera probeert de foto correct te belichten zodat onder- of overbelichting voorkomen wordt. Maar als je silhouet foto’s maakt belicht je de foto in feite een beetje onder zodat je onderwerp zwart wordt en de achtergrond correct is belicht. Het maakt niet uit hoe slim je camera ook is, dit kan je camera niet weten. Wil je meer weten over het maken van silhouet foto’s? Lees mijn 7 essentiële tips hier.

 Foto door Nicolas Alejandro
 Foto door Ralf Steinberger

 

Of misschien kan je je dit voorstellen. Je bent in Oostenrijk, het is je gelukt om een stel paarden te regelen die gaan rondrennen in een besneeuwde weide. Het is nog vroeg in de ochtend en het licht is werkelijk prachtig. Het zonnetje schijnt en de kleuren zijn zo helder. De paarden rennen door de sneeuw, briesende neuzen, wuivende manen, staarten hoog in de lucht. De situatie is geweldig. Je richt je camera op de paardenkudde en begint te fotograferen. Veel prachtige situaties voor je lens. Vol spanning ga je naar het appartement waar je verblijft, laad je foto’s in op de pc…. en dan…… de foto’s zijn saai en grijs….. Hoe is dat gebeurt??

Je camera probeert wederom de foto correct te belichten en zorgt ervoor dat het meeste van de foto op 50% grijs zit. Maar aangezien je in de sneeuw aan het fotograferen bent, is het meeste van de omgeving wit (in plaats van grijs in toon). Je camera raad hier dus verkeerde instellingen. Je zou dus met veel betere en helderdere resultaten zijn thuis gekomen als je de camera zelf had ingesteld.

foto door Merel Bormans Photography
foto door Merel Bormans Photography

En deze dan? Je bent op excursie met je vriendje of vriendinnetje tijdens je vakantie. Je loopt in de Alpen. De omgeving is prachtig! Je hebt je 18-105 lens meegebracht omdat hij zo lekker veelzijdig is en in veel situaties gebruikt kan worden. Je fotografeert de bergen maar maakt ook wat portretfoto’s van je maatje. Je wilt dat de foto’s van de bergen van voor tot achter scherp zijn omdat je het prachtige landschap vast legt. Maar wanneer je jouw partner fotografeert wil je juist dat er veel nadruk op het portret komt te liggen en dat de achtergrond niet scherp is. Wanneer je in de automatische stand fotografeert, kan je er bijna op rekenen dat je camera niet het grootste diafragma kiest voor je (zodat je de kleinste scherpte-diepte krijgt) en eindig je dus met een grotere scherpte-diepte bij de foto’s dan wat je voor ogen had.

Foto door Tony
Foto door Kateřina Chadimová

De automatische stand kan heel veel goed voor je regelen, maar niet alles gaat goed. Er zijn veel situaties waarbij je camera het gewoon mis heeft. Daarom is het goed om de mogelijkheid te hebben de instellingen zelf te regelen. Dan kan je kiezen in welke situaties je de controle overgeeft aan de camera en in welke situaties je de controle zelf pakt.

Daarnaast is fotograferen in de manuele stand veel makkelijker dan je denkt. Ik zal je het laten zien!

Spring naar toolbar