Blog

Corona S.O.S – Hoe blijf je als fotograaf toch bezig?

We bevinden ons op dit moment in een unieke situatie. Je kunt het zelfs historisch noemen. Er is een virus dat de wereld over gaat en het dagelijks leven in zij greep houdt. Dit heeft voor alle lagen in de bevolking consequenties en zo ook voor ons als fotografen.

De overheid vraagt van ons om zo veel als mogelijk thuis te werken en contact met grote groepen te mijden. De maatregelen die worden getroffen passen bij een land in oorlog en niet bij een land in vrede.

Dit vraagt iets van ons allen als bevolking in zijn geheel en niet op de minste plaats ook van ons fotografen. Voor bruiloftsfotografen gaan trouwerijen ineens niet meer door of worden ze verplaatst, voor familie fotografen kunnen gezinnen nog wel bij elkaar komen maar families bestaande uit meerdere gezinnen wordt ineens ook uitdagend.

Er zijn fotografen die zich bezig houden met het fotograferen van evenementen en daar wordt nu massaal de stekker uit getrokken dus dat betekent voor hen gewoonweg geen werk.

Voedselfotografen die voor restaurants fotograferen hoeven niet meer te verschijnen de komende drie weken en de gevolgen van de verplichte sluiting zullen ook na heropening (als dat vanaf 6 april weer mag!) nog steeds voelbaar zijn.

Gelukkig hoeven we als fotograaf niet stil te zetten gedurende al deze kommer en kwel. Er zijn best nog wel wat dingen die we kunnen doen. Onderstaande tips gelden zowel gedurende “normale” downtime als deze bizarre periode:

#1 – E-mails schrijven

Als fotograaf heb je veel en vaak communicatie met je klanten. Daar zitten best wel veel e-mails tussen die je steeds weer opnieuw schrijft. Je kunt jezelf veel tijd en “kopzorgen” besparen door ervoor te zorgen dat je hiervoor standaard sjablonen hebt. Dit heeft een aantal voordelen:

  • Je bent niet steeds energie kwijt aan het opstellen van dezelfde e-mail
  • Je kunt er zeker van zijn dat je geen belangrijke zaken vergeet (zoals het toevoegen van je algemene voorwaarden om maar iets te noemen)
  • Doordat je minder energie hoeft te steken in het steeds opnieuw bedenken of je niets vergeet, kan je meer tijd steken in het persoonlijk maken van de standaard e-mail

Mijn stelregel: Als je dezelfde e-mail meer dan 2 maal hebt moeten schrijven, verdient de e-mail een sjabloon.

Op dit moment gebruik ik het programma Notion.so om mijn standaard e-mails in op te slaan. Ik ben groot fan van Notion.

Foto door Austin Distel

#2 – Informatie in PDF formaat

Claudia Dermois voegt toe: Er is bepaalde soort informatie die je als fotograaf keer op keer aan iedere (nieuwe) klant weer moet geven of uitleggen. Hierbij kan je denken aan wat je klanten wel of niet mogen met de foto’s, wat ze kunnen verwachten van een fotosessie. Dit soort informatie kan je prima in een informatie PDF zetten zodat je die makkelijk naar je klant kan sturen.

Een makkelijke en overzichtelijke manier om je informatie te delen en je kunt de PDF er ook nog eens mooi uit laten zien!

#3 – Reclame drukwerk ontwerpen

Wanneer deze crisis weer over is wil je ervoor zorgen dat je weer on the top of the mind komt van mensen. Marieke van Gladbach geeft als suggestie dat je nieuwe visite kaartjes kunt ontwerpen. Maar je kunt natuurlijk ook nadenken over het drukken van flyers of een mooie banner.

Nog een suggestie van Marieke: Het is ook leuk om als fotograaf kleding of een jas met logo te hebben. Misschien kan je daar wel wat voor uitzoeken en ontwerpen!

Foto door Nick Adams

#4 – Website vernieuwen of updaten

Nu we met z’n allen thuis zitten en er minder tot geen reportages worden geboekt is dit een bij uitstek geschikt moment om eens goed naar je website en social media accounts te kijken. Misschien kunnen die wel een opfrisbeurt gebruiken.

Een leuke oefening is om eens na te denken over wat jij graag wilt dat je klant te zien krijgt. Je kunt een soort klantenreis maken.

Als een klant binnen komt op je homepagina, wat wil jij dan graag dat jouw klant bekijkt? En wat wil je dat je klant daarna doet?

Bijvoorbeeld, wil je dat jouw klant eerst jouw portfolio bekijkt om daar verliefd te worden op jouw fotografie? En wil je dat je klant daarna doorgaat naar het contactformulier om een sessie in te boeken?

Je zou je website zo kunnen ontwerpen dat je overal “jouw bedrijf” (= jouw website) binnen kunt komen en dat je vanaf daar aan een rondleiding mee kunt doen. Mensen kunnen dus overal in stappen maar jij bepaald waar je het liefst mensen heen wilt sturen.

Foto door Domenico Loia

#5 – Experimenteren met andere soorten fotografie

Sanne van Sa-Dyo shots geeft als tip: En wat nou als je zelf wat experimenteert met andere soorten fotografie? In en om het huis kan je dingen proberen met Macro fotografie en je kunt experimenteren met verschillende soorten licht of een keer wat abstracte foto’s maken.

Vroeger deed ze dat vaker, dat ze een willekeurig voorwerp uit huis pakte en keek wat voor foto’s ze daarmee kon maken.

Robert van Grinsven springt in: De soorten fotografie die ik de komende tijd weer ga proberen zijn inderdaad in en om het huis, macro fotografie, bloemen vastleggen en misschien ga ik wel weer experimenteren met druppelfotografie.

Foto door Tj Holowaychuk

#6 – Brush up your editing skills

Nog een toevoeging van Robert: Ik heb me voorgenomen me nog weer wat meer te verdiepen in het nabewerken van de huid.

Daarop voortbordurend kan je natuurlijk veel meer editing skills opdoen. Zo kun je denken aan het wegwerken van voorwerpen, kijken hoe je de kleuren in je foto’s beter kunt krijgen maar ook kun je nadenken over hoe je het proces nadat je de foto’s hebt gemaakt sneller kunt maken.

#7 – Verdiep je eens in een (fotografie) cursus!

Stilstand is achteruit gang. Dus wanneer je niet echt in de praktijk aan de gang kunt zijn, kán het een goed idee zijn om met de theorie aan de slag te gaan. Zoek eens een mooie cursus op (zoals de basis fotografie cursus hier op Focus op jouw fotografie óf de cursus nooit meer onscherpe foto’s maken). Er zijn echt heel veel interessante cursussen te vinden. Wees niet bang om in jezelf te investeren, dat verdien je later zeker weer terug!

#8 – Neem de tijd om foto’s te bewerken

Misschien loop je wel aardig achter met het bewerken van foto’s. Nu je wat verplichte downtijd hebt is dit natuurlijk een ideale tijd om daar verandering in te brengen.

Misschien kan je zelf klanten wel verrassen door ze een extra foto op te sturen. Wedden dat je daar super leuke reacties op krijgt? Zeker in een tijd die al stressvol genoeg is voor mensen. En als je dit doet voor je klanten wordt dat niet vergeten en zullen mensen na deze gekke crisis ook eerder aan je denken wanneer ze weer een fotograaf nodig hebben of bij iemand kunnen aanraden. Building karma points!

#9 – Administratie

Dit is niet het klusje wat direct bovenaan zal staan of waar ook maar iemand om zal staan springen. Maar toch is het goed om je administratie op orde te hebben en te houden. In principe zou je altijd bij moeten zijn, maar tijdens drukke periodes kan het zomaar gebeuren dat je onverhoopt toch wat achter raakt. Geen man overboord, nu heb je alle tijd om daar weer wat aan te doen!

Foto door Tim Mossholder

#10 – Backup organiseren van je foto’s

Tot slot voegt Femke Puijman van Hypo– en Kynofocus nog toe. Het is als fotograaf altijd belangrijk om je foto’s goed georganiseerd te hebben en te zorgen dat je een goede back up hebt van je foto’s. Daar heb je nu alle tijd voor.

Ik schreef ook 5 belangrijke tips over het maken van een back up waar je meer kunt lezen over dit onderwerp.

Je wilt namelijk niet die fotograaf zijn die het bruidspaar, de jonge ouders of de paardeneigenaar wilt uitleggen dat de foto’s kwijt zijn geraakt. Je legt een herinnering vast van iemand en die kan soms onbetaalbaar worden voor iemand. Iets om heel zorgvuldig mee om te gaan! Het zou niet de eerste keer zijn dat ik van een van mijn klanten de vraag krijg of ik de back up van de foto’s wel goed geregeld heb omdat een vorige fotograaf de foto’s is kwijt geraakt. En die vraag gaat me aan het hart.

Daarom wil ik jou oproepen om alsjeblieft te zorgen dat jij je back up wél goed regelt! Anders verlies je voorgoed het vertrouwen van je klant maar dan is het al te laat.

Foto door Merel Bormans Photography

En heb jij nog tips?

Er zijn nog veel meer dingen die jij als fotograaf kunt doen om deze barre en bizarre tijd door te komen en nadat de crisis op zijn eind loopt weer sterker door te kunnen gaan met je bedrijf. Ik hoor graag op welke manier jij omgaat met deze crisis en waar jij als fotograaf mee bezig bent! Deel het in de comments.

Keep on clicking! Merel Bormans van  Focus op jouw fotografie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Spring naar toolbar